Tisdag

Idag har Pascal skrivit om sitt radioprov för tredje gången. Radioprovet är ett obligatoriskt test för att få ett PPL utfärdat (Pascals anmärkning.) Första gången skrev han det med papper och penna vilket de som utfärdar flygcertifikat inte längre ser som gilltigt då man har börjat med en digital form utav testet. Sämst. Imorse skrev han provet igen och just när han var på väg att klicka på "färdig-knappen" så slocknade hela datasystemet. Ännu sämre. Men för någon timme sedan ringde de tillbaka till honom och berättade att han var välkommen in för en tredje runda - den här gången gick det bra, tack och lov. Har "tredje gången gillt" någonsin passat in så bra?

I måndags slog jag sönder en fönsterruta. Det är bland det klumpigaste, och mest pinsamma, jag någonsin gjort. Jag jagade en fluga i köket och tog sedan tillfället i akt att smälla till den när den satte sig på köksfönstret för att hämta andan en sekund. Om vi säger såhär, det är inte treglasfönster här som vi är vana vid. En ranglig liten ruta som totalt krackelerade av kraften från min handflata. Mycket pinsamt. Hyresvärden tog nyheten om sitt demolerade hem mycket bättre än väntat och vi har nu en ny ruta på plats. Vägrade ta emot ersättning gjorde hon också. Någon som har något förslag på vad vi kan ge henne som tack? Inte vin dock, det har vi provat en gång men det bestämde hon sig för att ge tillbaka. Kanske något man gjuter eller svetsar fast?

Nu i helgen är det kalas här i Durban. Tyvärr har vår inbjudan kommit bort (vi skyller på den Sydafrikanska posten som dessutom håller på ett paket plackers som Lena och Tomas har skickat till oss som ett litet experiment). Charlene och prins Albert av Monaco ska hålla en andra bröllopsfest på Oyster Box i närheten av vårt hem. Så just nu kryllar det av kungligheter i stan. De åker runt i stora svarta bilar, eskorterade av poliser med tjutande sirener. Flyttar man inte på sig när de behagar komma förbi så prejar de helt enkelt bort dig från vägen (Melissas erfarenhet, inte min). Väldigt diskret kan man tycka.

Förresten! Jag tycker att det är så himla roligt när ni som läser bloggen lämnar en liten kommentar. Skitglad är en bra beskrivning på vilken inverkan det gör på mig. Och jag svarar på alla kommentarer, nästan alla. Men när mina inlägg handlar om Pascals prestationer och ni skriver grattis och en massa andra fina saker, då gör vi så att han får svara på dem istället. Det blir så himla konstigt om jag ska svara typ "tack!" Tänkte bara reda ut det med er så ingen tänker "Så himla dryg hon är den där Jossan som inte svarar på min kommentar!" För det är jag inte. Jag är väldigt glad och tacksam för att ni kommenterar och läser. Så ett stort tack till er!



Lena, Pascal och jag på väg till Oyster box (och Tomas såklart men någon måste ju fota också)



Jag och Pascal utanför Oyster box.



Cocktails på terassen på Oyster box. Kom ihåg vilka som var där först.. Albert!


Kommentarer
Postat av: Millan

Det är alltid så kul och läsa om hur ni har det där borta och du beskriver allt så himla roligt :)

Kram Kram fr Millan

2011-07-06 @ 08:49:08
Postat av: Tomas

Med tanke på hur stora vilda & farliga djur det finns i SA så var det nog bra att du tog i. Vi vet ju inte hur stor flugan var och du kanske måste ta i utav bara den för att släcka den stackars krakens liv. Vi såg djur gjorda av metalltråd när vi var där. Kanske en fluga till värdfamiljen...;=).

2011-07-06 @ 09:18:39
Postat av: Lena B

Antar att du inte skadade dig själv på den krossade rutan (eftersom du inte skrev nåt om det)? Jobbigt för Pascal med provet, men många repetitioner blev det - ska ju vara bra för "komihåget". Just det Albert!!!

2011-07-06 @ 15:08:24
Postat av: Martina

När kommer ni? Jag har glömt bort datumet. Skype snart? :)

2011-07-07 @ 11:09:32
Postat av: Emily

Om det är nån tröst kan jag tala om att det gjorde min dag efter att få höra vad du gjort med rutan. Så jävla roligt!

2011-07-12 @ 09:43:59
Postat av: Jossan

Millan: Tack!!! du är så himla duktig på att kommentera! Jag blir så glad!

Tomas: Det har du faktiskt rätt i... men en fluga kan hon ju ge tillbaka... får fundera ut något!

Lena: Nej, inte en skråma... flugan gick det sämre för dock!

Martina: Eftersom vi har skypat så vet du redan svaret nu... Men åh, snart ses vi! Längtar!

Emily: Det är faktiskt en stor tröst... har lite att ge tillbaka känner jag efter alla dina sms jag garvat åt!

2011-07-13 @ 20:31:43
URL: http://jossansafrika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0